Firmy rodzinne: Być jak Barilla

Centrum Przedsiębiorstw Rodzinnych UEK gościło 19 maja 2016 roku reprezentantów firmy Barilla: Panią Veronique Tassigny, Dyrektor Corporate Communication Barilla Europe i Panią Martą Martys, Dyrektor Barilla Polska. Obie Panie Dyrektor wygłosiły wykłady, których tematyką był rozwój firmy Barilla: od małej rodzinnej makaroniarni w Parmie do rodzinnego koncernu, którego obroty przekraczają 3 miliardy euro rocznie.

Firma Barilla założona została w 1877 roku przez Pietro Barillę I, który rozpoczął produkcję i sprzedaż makaronów. W następnym pokoleniu liderem firmy był Riccardo Barilla, który kierował rosnąca firmą do roku 1947. W trzecim pokoleniu firmą kierowali dwaj synowie Riccarda: Gianni i Pietro. Nadali oni firmie rozmach budując w Pedrignano koło Parmy, oddany do użytku w 1969 roku, wielki zakład produkcji makaronu mogący produkować 1000 ton makaronu dziennie. Inwestycja tej skali nadwyrężyła finanse rodzinny i jeden z braci (Gianni) wymusił na drugim (Pietro) decyzję o sprzedaży firmy amerykańskiej korporacji Grace. Transakcja ta została sfinalizowana w 1973 roku i wtedy to Gianni definitywnie wycofał się z rodzinnego biznesu. Kolejne lata, w których amerykański inwestor kierował firmą zachowując większość jej rodzinnych cech, to okres, który drugi z braci – Pietro, uznał za czas wielkich cierpień, gdyż czuł, że nie powinien sprzedawać firmy, że nie powinien opuszczać statku, którym kierował 16 lat. Gdy więc pojawiła się szansa na odkupienie firmy, Pietro Barilla II wyłożył własne środki oraz uzyskał wsparcie bogatych prywatnych szwajcarskich inwestorów, i firma w 1979 roku wróciła w ręce rodziny. Od 1993 roku firma kierowana jest przez Guido, Lukę i Paolo Barillą – trzech synów zmarłego na początku lat 1990-tych Pietro, i obecne, czwarte już pokolenie twardo twierdzi, że firma pozostanie w rękach rodziny także w następnych pokoleniach.

Historia Barilli ilustruje wyzwania stojące przed firmami rodzinnymi, które mają aspiracje do trwałości. Rozwój firmy przebiegał równolegle do zmian kulturowych, technologicznych i rynkowych, które dotykały Włochy i cały świat. Barilla jako jedna z pierwszych firm zaczęła pakować makarony w sposób uwypuklający markę firmy, już w latach 1950-tych prowadziła pełne rozmachu kampanie reklamowe, które przekonywały Włochów, że tam, gdzie się jada makaron Barilla, tam czujemy się jak we własnym domu (Dove c’e Barilla, c’e casa). Przywództwo Pietro Barilli II cechowało się wieloma inicjatywami kulturalnymi, które wskazywały na zrozumienie znaczenie sztuki i artystów dla funkcjonowania firmy i rozwoju gospodarczego Włoch. Pietro Barilla II stał się ikoną odpowiedzialnej i efektywnej przedsiębiorczości rodzinnej w całych Włoszech.

Obecnie Barilla jest rodzinnym koncernem międzynarodowym działającym w skali całego świata i osiągającym ponad 50 procent przychodów poza Włochami. Jest firmą, która skalą działania przypomina korporacje, lecz, jak twierdziły reprezentantki Barilli, duchem pozostaje firmą o rodzinnej tożsamości.

Barilla to, jak podkreślił Dyrektor Instytutu Kultury Włoskiej w Krakowie – współorganizatora wydarzenia, prof. Ugo Rufino, emanacja kultury włoskiego stołu w całym świecie.

Firmy rodzinne: Być jak Barilla
Przewiń na górę
Skip to content