Raport PwC “Polski Sukcesor: na ścieżce wzrostu i ekspansji” przedstawia analizę wyników badania sukcesorów – pokolenia NextGen, a także komentarze i wskazówki eksperckie w takich obszarach jak: sztuczna inteligencja (AI) w biznesie, zaufanie, podejmowanie decyzji, rozwój i role, jak również dodatek o fundacji rodzinnej. Odpowiada na pytania: o kluczowe priorytety oraz obszary zaangażowania polskich sukcesorów, jak postrzegają sztuczną inteligencję oraz co według nich wpływa na powodzenie procesu sukcesji i jakie są największe wyzwania w tym obszarze.
Kluczowe wnioski z badania:
Kluczowe priorytety dla polskich sukcesorów w ciągu najbliższych dwóch lat to ekspansja na nowe sektory lub rynki, osiągnięcie wzrostu i zarządzanie talentami.
9% polskich NextGen jest obecnie zaangażowanych w generatywną sztuczną inteligencję, a kolejne 61% prawdopodobnie zajmie się nią w przyszłości (globalnie 12% jest zaangażowanych obecnie, a 58% prawdopodobnie zrobi to w przyszłości).
Tylko 21% sukcesorów uważa, że istnieje wysoki poziom zaufania między członkami rodziny a osobami spoza rodziny w firmie, podczas gdy 44% sądzi, że istnieje wysoki poziom zaufania między członkami rodziny z pokolenia NextGen a założycielami.
58% przedstawicieli pokolenia NextGen uważa, że zdolność lub gotowość założycieli do przejścia na emeryturę jest trudnym aspektem sukcesji, a 67% uważa, że sprawdzenie się w roli nowego lidera / członka zarządu będzie trudne.
60% przedstawicieli NextGen w Polsce jest świadomych istnienia planu sukcesji (ale niektórzy z nich nie byli zaangażowani w jego opracowanie). 5% nie wie, czy istnieje plan sukcesji.
NextGen – Sukcesorzy, czyli następna generacja liderów firm rodzinnych, to zazwyczaj osoby w wieku od młodej dorosłości do wczesnych lat 40. i coraz bliżej przejęcia kontroli nad firmami rodzinnymi w Polsce.
Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem